YouTubers winnen goud met kinderboeken

Thomas van Grinsven en Rutger Vink hebben gezamenlijk een miljoenenbereik op YouTube, Instagram en TikTok. En ook hun kinderboeken zijn razend populair.

Van zowel De Magische Halsband als De Tijdmachine werden meer dan 75.000 exemplaren verkocht. Dit is genoeg voor de gouden status binnen het genre kinderboeken. Eerder dit jaar werd al bekend dat De Tijdmachine het bestverkochte kinderboek van 2022 was.

CPNB schrijft: “Rutger Vink (Furtjuh), Thomas van Grinsven (Gewoon Thomas) en hond Paco vormen met z’n drieën een liefdevol gezin. Op hun socialemediakanalen delen ze al jarenlang familievriendelijke content met leuke en originele challenges. Hun succesvolle kinderboekenserie ‘De avonturen van Rutger, Thomas en Paco’ wordt uitgegeven door Kosmos Uitgevers”.

“Het eerste boek, De Magische Halsband, won vorig jaar de Kinderjury 2022 in de leeftijdscategorie 6 t/m 9 jaar. Het tweede deel, De Tijdmachine, is het bestverkochte oorspronkelijk Nederlandstalige boek van 2022 en is tevens het hoogst genoteerde kinderboek in de CPNB Top 100. Beide boeken staan sinds verschijning zo goed als onafgebroken op hoge posities in De Bestseller 60″.

Gouden Boek

Volwassenenboektitels worden met 200.000 verkochte exemplaren bekroond met het Gouden Boek. Voor 350.000 exemplaren geldt platina en titels die 500.000 keer over de toonbank zijn gegaan worden bekroond met diamant. Voor kinderboeken is een ander aantal vastgesteld: 75.000 verkochte exemplaren voor goud, 150.000 voor platina en 200.000 voor diamant. De platenindustrie kent het al vele jaren, de bekroning van singles of albums bij een bepaald aantal verkochte exemplaren. Sinds 2012 stelde de CPNB dit ook in voor de boekenbranche.

Boeken

Plaats een reactie