Wenskaarten sturen in tijden van WhatsApp

Traditionele Moederdagkaarten met teksten als ‘Wat ben ik blij met een moeder zoals jij!’ raken nooit uit de mode. Maar de bestverkochte Moederdagkaart van dit jaar draagt de tekst ‘Naast de beste moeder ook een super oma’. De Volkskrant dook in de wereld van de wenskaarten.

In 1910 gaat de Amerikaan Joyce C. Hall met ansichtkaarten langs drogisterijen en cadeauwinkels om zijn werk te verkopen, schetst De Volkskrant kort de geschiedenis van kaartenhandel Hallmark: “Drie generaties later is het familiebedrijf inmiddels in handen van de kleinzoon van oprichter Joyce C. Hall. In 9.000 winkels in meer dan 100 landen gaan de kaarten over de toonbank. Wereldwijd wordt er 4 miljard euro per jaar omgezet.”

wenskaart
Voor moeder

Uit het artikel: “Kaarten sturen in tijden van WhatsApp, Facebook en Instagram is nog geen aflopende zaak. Het is topdrukte op het Europese hoofdkantoor in Capelle aan den IJssel, drie dagen voor Moederdag. De kaarten vliegen de deur uit, maar van chaos of stress is niks te merken in het pand langs de A20. Daar wordt alweer gebrainstormd voor Moederdag 2020, want net zoals in de mode-industrie werken de ontwerpers ruim een jaar vooruit.”

“Met de kaartenmarkt gaat het niet heel goed, zegt Hallmark-directeur Koch. ‘Vroeger verstuurde je blindelings dertig kerstkaarten. Massaal iets sturen omdat het moet, gebeurt nu veel minder.’ Toch staat Hallmark er volgens Koch wél goed voor. De verkoop via winkels is stabiel en de digitale verkoop van kaarten groeit hard. Hallmarks grootste concurrenten zijn Greetz en Paperclip. Maar de kaarten van Paperclip zijn alleen in fysieke winkels te vinden en die van Greetz juist alleen online. ‘Wij zijn de enigen die het allebei doen.’”

Lees het hele artikel op de site van De Volkskrant

Wenskaarten

Plaats een reactie