VriendenLoterij-ambassadeur Johnny de Mol reikte vorige week een cheque van 500.000 euro uit aan de Stichting CPNB en Stichting Lezen ter ondersteuning van ‘De Nationale BoekenBoost’. Dit nieuwe initiatief wil het leesplezier van de schoolgaande jeugd tot achttien jaar een positieve boost geven door middel van veel extra boeken in de klas.
Kinderen in Nederland lezen steeds minder en hebben minder plezier in lezen, stellen de initiatiefnemers. “Lezen staat aan de basis van onderwijs, persoonlijke ontwikkeling en meedoen in onze taalrijke maatschappij. Onderzoek wijst uit dat kinderen die fysieke boeken om zich heen hebben, een grotere kans hebben om te gaan en te blijven lezen. Een goede leesomgeving helpt leesachterstanden te verminderen.”
Boeken dicht bij kinderen brengen
Op veel Nederlandse scholen, waar kinderen veel van hun tijd doorbrengen, staan vaak onvoldoende recente en inspirerende leesboeken: “Daarom heeft Stichting CPNB samen met Stichting Lezen een plan gemaakt om boeken heel dicht bij de kinderen te brengen. De boeken komen terecht bij de kinderen en jongeren die niet vanzelfsprekend omgeven zijn door boeken, waardoor rondom deze kinderen een optimalere omgeving om te (beginnen met) lezen ontstaat.”
Eveline Aendekerk, directeur CPNB: “Wij zijn ongelooflijk blij met deze belangrijke schenking van de VriendenLoterij waardoor De Nationale BoekenBoost mogelijk wordt. Dankzij dit bedrag kunnen we zoveel mogelijk nieuwe boeken bij kinderen en jongeren bezorgen die deze het hardst nodig hebben. De Nationale BoekenBoost bewijst: een boek kan zoveel doen. Impact maken doe je samen!” Dorine Manson, Managing Director VriendenLoterij, voegt daar aan toe: “Kinderen die met plezier lezen, worden beter in taal en kunnen zich persoonlijk meer ontplooien. Wij vinden het daarom belangrijk om organisaties, zoals CPNB, te steunen met vernieuwende en prikkelende initiatieven zodat kinderen enthousiast worden om te lezen en schrijven.”
Reacties
Henk Gianotten
Ik erger me regelmatig aan de – in mijn ogen – irritante tv-commercials voor o.a. de Vriendenloterij. Deze gedurfde en vooral ook sympatieke daad van de Vriendenloterij verbetert het imago van de club en ondersteunt een maatschappelijk uiterst relevant project van de CPNB. Lezen uit een boek masseert zowel onze hersenen én ziel, vermoed ik. En vooral bij jongere lezers. Chapeau voor deze bijzondere actie!