‘Vormgeving essentieel onderdeel van marketingstrategie’

Direct mail is een goed middel om je doelgroep te bereiken. Tenminste, als je weet op te vallen tussen andere bedrijven. Maar hoe doe je dat, opvallen? PostNL liet het onderzoeken: “Door goed na te denken over de vormgeving, haal je het meeste uit je campagne.”

Hoe bepalend is de vormgeving van je direct mail voor het succes ervan? En welke vormgevings-kenmerken hebben het meeste effect? Dat wilde PostNL graag onderzoeken. Onderzoeksbureau MetrixLab voert daarom sinds 2008 in opdracht van PostNL een benchmark uit naar directmailcampagnes. “In de benchmark zitten inmiddels ruim 400 cases. Al die gegevens gebruiken we om onderzoek te doen.” De resultaten staan nu in een gratis whitepaper.

(beeld: PostNL)

Het rapport vat de belangrijkste conclusies samen in een lijstje met handige tips op het gebied van vormgeving voor direct mail. Een kleine selectie:

Envelop

  • Kies een ‘speciale’ envelop. Bijvoorbeeld een gekleurde envelop, of een grote envelop bedrukt met foto’s. Een speciale envelop is 10% opvallender én wordt 7% beter gewaardeerd dan een gewone envelop.
  • Gebruik geen envelop. Wil je geen speciale envelop? Laat de envelop dan helemaal achterwege. Een direct mail zónder envelop is 12% meer uitnodigend om te lezen dan een mailing met een gewone envelop. Logisch: de ontvanger ziet meteen de inhoud van je mailing

Logo

  • Plaats het logo links bovenaan. Zo onthouden lezers jouw merk beter.
  • Gebruik een groot logo. Zorg dat het logo minimaal 2% van de ruimte van je direct mail beslaat. Bij een brief op A4-formaat is dat bijvoorbeeld minimaal 12,5 vierkante centimeter.

Tekst en beeld

  • Voor tekst geldt: less is more! Een uiting met minder dan 40% tekst nodigt meer uit tot lezen. Zorg dus dat de hoeveelheid tekst in verhouding is tot de totale grootte van je direct mail. De kans is dan groter dat je boodschap overkomt.
  • Gebruik beeld. Foto’s, illustraties en infographics maken je direct mail dus aantrekkelijker. Lezers waarderen een direct mail mét afbeeldingen gemiddeld 13% positiever dan een direct mail zonder beeld. Ook maken afbeeldingen je bericht opvallender.

Voor meer inzichten: download de whitepaper.

Direct Mail

Plaats een reactie