Begin deze maand viel het eerste papieren Speelgoedboek – 164 pagina’s dik – van online warenhuis Bol.com op de mat. En volgende week komt ook het traditionele Intertoys Speelboek in de brievenbus. Kortom: tijd voor voorpret en verlanglijstjes.
Bol.com ging in 2016 van start met een digitaal speelgoedboek, maar koos dit jaar dan toch voor een gedrukte editie. Aan e-commerce-vakblad Twinkle legde het online warenhuis de meerwaarde van het printproduct uit: “Ze kunnen met het boek een verlanglijstposter maken waar zij hun wensen op kunnen plakken en kunnen versieren met een bijgevoegd stickervel. Leuk voor kinderen om te knutselen en handig voor ouders omdat ze weten wat hun kinderen graag willen.” Volgens de online retailer blijkt uit onderzoek dat consumenten een steeds grotere behoefte hebben om tijdens de drukke feestdagen geïnspireerd te worden.
QR-koppeling met online
Het Bol-speelgoedboek maakt ook handig gebruik van koppelingen naar het eigen online platform: in plaats van prijzen staan er bij alle artikelen QR-codes die gebruikers direct naar de juiste bestelplek brengen. Ook kan er op die manier een online-verlanglijstje worden gemaakt, of de wensen kunnen bijvoorbeeld via WhatsApp worden gedeeld.
De gidsen van Bol.com zijn niet huis-aan-huis verspreid maar per geadresseerde post verstuurd naar huishoudens met kinderen. Ze zijn voor de liefhebbers ook af te halen bij winkels van AH of, in België, Delhaize.
‘De enige echte’ van Intertoys
Ook speelgoedketen Intertoys, die begin dit jaar nog ten onder leek te gaan, zet als vanouds in op print. Deze week kondigt ze in haar speelgoedfolder aan dat vanaf 12 oktober ook haar ‘enige echte Speelboek’ weer op de mat zal vallen en in de winkels kan worden opgehaald.