De vakkundige jury beoordeelde meer dan 100 verpakkingen. Eind juni werden de winnaars van de NL Packaging Awards 2023 bekend gemaakt. Presentator Jort Kelder reikte de prijzen uit.
De NL Packaging Awards 2023 kende deze editie 12 categorieën, met als hoofdthema’s ‘innovatie’, ‘design’ en ‘duurzaamheid’. Een selectie uit de lijst van winnaars:
Categorie ‘Food houdbaar’: Autodrop Proefritje – Brum Design
De jury vindt de uitwerking heel knap gedaan op zo’n klein doosje. “Vegan, de logo’s en zelfs als je de verpakking opent, loopt het design door; alles klopt en voelt als een geheel. Hier zit veel liefde en zorg in.”
“De inzending is winnaar, omdat alles klopt. Het merk is in lijn met alle andere subcategorieën. Autodrop is een heel bekend merk dat toch een vernieuwende groep weet aan te boren. Onder andere met comical elementen in copy en design. De illustraties, typografie, teksten: alles vult elkaar aan. Je ziet dat hier met heel veel plezier aan gewerkt is. De jury is wel van mening dat de verpakking duurzamer zou kunnen.”
Categorie ‘Food vers’: Marigold Culinair – Now New Next
Marigold is het eerste culinaire ei van Nederland en een oprecht designfeestje! Design gaat wat deze jury betreft over een heldere propositie, visuele verleiding, heldere communicatiehiërarchie en een duurzame verpakkingsoplossing.
De jury stelt: “Marigold gebruikt een breed scala aan storytelling en designelementen om het verhaal van dit culinaire ei te vertellen. Het Afrikaantje is niet alleen voer voor kippen maar wordt ook gebruikt voor de naam en logodesign. Samen met het verhaal van een derde generatie familiebedrijf, prachtig illustratiewerk en een reeks van kwalitatieve designelementen schreeuwt deze verpakking luxe. Dat is ontzettend knap voor een verpakking waarin een basisproduct zoals een ei verpakt is.”
“De verpakking zit verder prijswaardig in elkaar: duurzaam door het gebruik van paperfoam, een materiaal van aardappelzetmeel, vezels en water. Verder wordt er slim gebruik gemaakt van een innovatieve goudfolie. Prachtig wat design kan toevoegen aan een doosje met 10 eieren!”
Categorie ‘Promotionele verpakkingen’: The Ritual of Advent – Van Genechten Packaging
“Reclame waar je naar uitkijkt.” De jury vindt deze adventskalender anders dan andere adventskalenders door de uitvoering en beleving die je hebt bij het openmaken. De verpakking is volgens de jury cadeau-waardig en activerend. Daarnaast vindt ze het een erg slim concept om 24 dagen merkbeleving in huis te hebben.
“Het design, de look & feel, de unpack experience en het gegeven dat Rituals door deze verpakking 24 dagen lang een positieve merkbeleving (feestmomentje) weet te creëren, maakt het de winnaar. Daarnaast is de kans groot dat het mensen aanzet tot herhaalaankoop omdat mensen door deze advent in aanraking komen met voor hen nieuwe producten.”