Dit jaar zijn de traditionele Mercur prijzen, die sinds 1998 jaarlijks in december worden toegekend aan de Nederlandse magazinebranche, niet uitgereikt. “De ontwikkelingen in de sector om vragen om andere vakprijzen. Magazines bouwen zich uit tot mediamerken”, aldus MMA-voorzitter Erwin van Luit.
“De magazinebranche transformeert en daar horen nieuwe prijzen en een ander soort prijsuitreiking bij”, zegt Van Luit. “We moeten als sector de koers voor vernieuwing uitstippelen om zo een toekomstbestendige sector te creëren. Daarbij is innovatie de kern: digitalisering en nieuwe verdienmodellen. De strategie van de MMA is gericht op samenwerking tussen onze leden. Wij geloven niet in concurrentie”, aldus Van Luit.
Vorig jaar werden drie awards uitgereikt. De ‘Mercur Artdirection van het Jaar’ ging naar
Happinez (van WPG Media). Vrij Nederland (WPG Media) won de ‘Mercur Reportage van het Jaar’. De ‘Mercur Magazinemerk van het Jaar’ werd uitgereikt aan Margriet (DPG Media).
Hoe de Mercurs in 2024 terugkeren, wordt later bekendgemaakt, aldus MMA.