Het Financieele Dagblad verschijnt na de zomer in een vernieuwde opzet en vormgeving. “Met ingang van maandag 10 september is het papieren FD een krant die beter past in een digitaal tijdperk”, schrijft hoofdredacteur Jan Bonjer.
De papieren krant krijgt een kleiner, schoongesneden formaat en meer (geniete) pagina’s. Bonjer: “De verwachting is dat lezers het handzame FD gemakkelijk meenemen en gedurende de dag vaker zullen lezen. (…) Het nieuwe, handzame formaat van het FD maakt het bij uitstek mogelijk de krant van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat bij u te houden en te lezen.”
De nieuwe vormgeving van de Poolse ontwerper Jacek Utko slaat een brug tussen papier en online. Zo worden de langere verhalen voorzien van een samenvatting, zodat de lezers met twee ‘snelheden’ kunnen lezen. Met labels die zowel in print als online worden gebruikt vindt de lezer gemakkelijker de weg naar de gewenste onderwerpen. QR-codes bieden via de smartphone direct toegang tot onlinedossiers.
Volgens Inct, platform voor uitgeefexperts, begon het FD vorig jaar augustus met de voorbereidingen: “Samen met onderzoeksbureau Motivaction hield de redactie diverse co-creatie workshops met bestaande en potentiële abonnees. Wat bleek: naarmate lezers steeds vaker en langer digitaal lezen, wordt de behoefte aan een overzichtelijke, verdiepende én rustgevende krant groter.” Het FD heeft nu een betaalde oplage van 85.000 en wil binnen enkele jaren de grens van 100.000 passeren.