Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht organiseert VNG Magazine voor de derde maal de strijd om de beste verkiezingsposter.
“De jury wordt dit jaar voorgezeten door Christian Burgers. Hij is hoogleraar communicatie aan de Universiteit van Amsterdam en gespecialiseerd in de communicatie door organisaties. Hij kijkt onder meer naar de effectiviteit van de poster”, schrijft VNG Magazine, het tijdschrift van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
In het magazine legt Burgers uit: “Een verkiezingsposter kan diverse rollen spelen om de aandacht te trekken. De groep kiezers die actief politiek betrokken is, krijgt via de poster een herinnering dat je partij meedoet en waar die voor staat. De poster kan ook aandacht trekken van groepen die niet actief betrokken zijn. Vooral voor een nieuwe lokale partij die nog niet zo bekend is, kan een poster de naamsbekendheid vergroten.”
“Alleen de aandacht trekken is onvoldoende om de poster effectief te maken, stelt de hoogleraar. Een affiche moet duidelijk zijn. Als je een beeldmerk gebruikt, moet dit helpen om duidelijk te maken waar je partij voor staat. Mensen moeten meteen kunnen zien wat er wordt weergegeven, en hoe het bij je kernboodschap past. Een beeldmerk mag ook geen conflicterende associaties oproepen. Het kan tegen je werken als een poster niet begrepen wordt zoals je bedoelde.”
Vier jaar geleden won de Fryske Nasjonale Party uit Súdwest-Fryslân de wedstrijd. “Dat affiche werd ontworpen door voormalig FNP-raadslid Jelle Gerbrandy. Hij gebruikte een campagneposter van de Amerikaanse president Barack Obama als inspiratie.”
Politieke partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen, kunnen hun poster tot en met 22 februari insturen via redactie@vngmagazine.nl. De redactie kiest onder leiding van juryvoorzitter Burgers uit de inzendingen vijf finalisten. Uit die finalisten kiezen de lezers van het VNG Magazine de winnaar.