Midden mei vond in Utrecht de Nationale Coverdag plaats, ter ere van ‘de voorpagina als ultieme lokroep’. De ‘Cover van het Jaar’ werd in 2013 gemaakt door de VARAgids. De vakprijs ‘Prix de C’Oeuvre’ ging naar Volkskrant Magazine.
“Elke week staan weer miljoenen mensen voor het schap en schreeuwen de bladen om aandacht. Met als belangrijkste wapen een smaakvolle, provocerende, prikkelende, smaakmakende of intrigerende cover”, aldus de organisatie van de Nationale Coverdag, waar naast een inspirerend sprekersprogramma ook de jaarlijkse tijdschriftencoverawards werden gepresenteerd.
Juryvoorzitter Sak van den Boom stelt over de winnende VARAgids-cover: “Niet alleen visueel en typografisch een topper, ook emotioneel heeft deze cover veel zeggingskracht, door in het vooruitzicht van BraziliĆ« te appelleren aan een van de mooiste momenten in de Nederlandse voetbalhistorie. Het publiek koos massaal voor deze cover als beste van 2013.”
Over de winnaar van de Prix de C’Oeuvre zegt hij: “Volkskrant Magazine verrast, week in week uit. Een groter contrast tussen het strakke format van de krant en het omslag van het wekelijkse magazine is niet denkbaar. Alsof bewust gekozen is voor een coveraanpak zonder concept. De gekozen beeldtaal is vaak zo sterk dat teksten overbodig worden. De ideeĆ«n zijn goed en er wordt gewerkt met toptalent.”