Ter gelegenheid van het zilveren jubileum van het ‘nieuwe’ Groninger Museum worden deze zomer alle affiches getoond die tussen 1994 en 2019 voor het museum zijn gemaakt. De onlangs overleden ontwerper Swip Stolk speelt in de expositie een hoofdrol.
Het overzicht brengt vijfentwintig jaar tentoonstellingen en museumgeschiedenis in beeld. Er zijn twee hoofdpersonen in dit verhaal: Swip Stolk (Zaandam, 1944 – 2019) en Rudo Menge (Woerden, 1975): “Beide vormgevers zijn belangrijk geweest voor de ontwikkeling van het beeldmerk ‘Groninger Museum’ in de afgelopen kwart eeuw.”
Stolk heeft veel betekend voor het Groninger Museum, stelde het instituut begin maart na zijn overlijden in een In Memoriam: “Ruim twintig jaar lang was hij als vormgever betrokken bij ons museum.”
“Met zijn eigenzinnige ontwerpen en tegendraadse stijl liet autodidact Stolk vanaf de jaren zestig een nieuw geluid horen in de wereld van de vormgeving in Nederland. Samen met ontwerpers als Anthon Beeke en Jan van Toorn bood hij tegenwicht aan de dominerende functionalistische zakelijke stijl van Wim Crouwel en diens bureau Total Design.”
“Stolks werk laat zich moeilijk typeren. Ieder nieuw ontwerp dat hij maakte of project dat hij deed verschilde sterk van het vorige. Maar de typografie kreeg altijd de hoofdrol en dit bleef een constante factor. Met zijn ‘visuele irritaties’ probeerde hij het publiek te prikkelen met tekst en beeld, om zo hun aandacht te vangen. Ook Robert Venturi’s postmodernistische ‘Less is a bore’ was op zijn werk van toepassing.”
Groninger Museum
Stolk’s eerste kennismaking met het museum was in 1979, toen de pas aangestelde directeur Frans Haks een kleine expositie wijdde aan Stolks ontwerpen voor de omroep VARA. Dit werd het begin van een nauwe en vruchtbare samenwerking. In 1988 krijgt Stolk de opdracht om de nieuwe huisstijl te ontwikkelen voor het ‘nieuwe Groninger Museum’. In het gezamenlijke ontwerp van museumdirecteur Frans Haks en hoofdarchitect Alessandro Mendini werd Stolks nieuwe huisstijl gezien als het ‘vijfde paviljoen’ van het nieuwe museum.
“In 2000 nam Stolk met de overzichtstentoonstelling ‘Master Forever’ afscheid van het museum. Helemaal vaarwel zei het museum hem echter niet. In de huidige vormgeving wordt soms teruggegrepen op de ontwerpen die Stolk voor het museum ontwikkelde. Het Groninger Museum heeft veel te danken aan deze grootse vormgever, die het museum nationale en internationale allure gaf.”