Bijna de helft van alle Nederlanders hoopt dit jaar zelf een Valentijnskaart te ontvangen. Die kans is aanwezig, want een bijna even grote groep is van plan dit jaar een Valentijnskaart te versturen.
Uit onderzoek van PostNL blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders dit jaar Valentijnsdag wil aangrijpen om extra liefde te geven aan mensen die dat nodig hebben: “Naast de eigen partner hebben vooral ouders, en opa en oma onze liefde nodig. Slechts een kleine 10 procent van de Nederlanders grijpt Valentijnsdag aan om een geheime liefde wat extra aandacht te geven.”
Het versturen van een kaartje heeft de voorkeur van 36 procent van de Nederlanders, stelt PostNL vast. Een op vijf Nederlanders pakt uit en stuurt een cadeautje, zoals chocolade.

De populariteit van de Valentijnskaarten is ook merkbaar bij bijvoorbeeld wenskaartenmaker Hallmark: de onlineverkopen verdriedubbelden in vergelijking met vorig jaar. Op Nu.nl legt Denise Qualm, art director bij Hallmark, uit: “Al bij de uitbraak van de pandemie in maart vorig jaar merkten we dat er meer behoefte was aan wenskaarten. Maar met Valentijn weten de mensen de kaarten extra goed te vinden.”
Volgens Nu.nl is ook bij supermarkten sprake van een verdubbeling in de verkoop van Valentijnskaarten.