Van alle mediumtypen heeft buitenreclame vorig jaar, naast bioscoopreclame, het grootste herstel laten zien na coronajaar 2020. Volgens onderzoeksbureau Nielsen groeide buitenreclame (out of home – OOH) met 22% terwijl de totale markt met 10% toenam. Unilever was opnieuw de grootste OOH-adverteerder.
De Nederlandse brancheorganisatie Outreach schrijft op basis van het pas uitgebrachte Nielsen rapport Bruto Mediabestedingen 2021: “Maar liefst 82 van de 100 grootste adverteerders schakelde out of home in in 2021. Unilever was net als het jaar daarvoor de grootste adverteerder. Daarna volgen Talpa Radio en McDonald’s. In totaal noteerde Nielsen 2.365 adverteerders voor out of home. Ter vergelijking: op televisie waren 3.066 adverteerders actief, op radio 1.791. Out of home zit daar dus precies tussenin.”
Verder herstel mediabestedingen
“Van alle branches heeft retail het grootste aandeel in de bruto mediabestedingen voor out of home. In 2021 was dat 22%, een jaar eerder krap 20%. Dit groeiende aandeel komt vooral omdat de bestedingen vanuit horeca, toerisme en recreatie nog achterbleven. Dat was een gevolg van de aanhoudende coronamaatregelen voor deze sector. De verwachting is dat dit in 2022 zal herstellen. De branche horeca, toerisme en recreatie is de nummer drie als het gaat om bruto mediabestedingen. Die liggen nog 35% achter op het niveau van 2019, het jaar voor corona.”
“Het grootste herstel van de bestedingen vond plaats in het tweede kwartaal van 2021 en liep daar op tot ruim 60%. Een jaar eerder stortte het bestedingsniveau in dat kwartaal in na de eerste echte lockdown als gevolg van de coronamaatregelen. Ook het vierde kwartaal liet met een plus van 32% een substantieel herstel zien.”
Beeld: ExterionMedia