Bij verpakkingen gaat het niet alleen om functionaliteit; het gaat om de totale beleving – inclusief het ‘uitpak-moment’. Uit recent onderzoek naar e-commerceverpakkingen blijkt dat een unieke ‘unboxing ervaring’ voor veel klanten reden is om opnieuw bij dezelfde (web)winkel te bestellen.
Consumenten stellen hoge eisen aan de verpakkingen waarin ze hun online bestellingen ontvangen. Papier- en kartonproducent Mondi laat jaarlijks onderzoek doen naar de belangrijkste trends op dit gebied. Er deden ditmaal 5.000 consumenten uit Duitsland, Polen, Frankrijk, Zweden en Turkije aan mee.
Driekwart van de respondenten winkelt minstens één keer per maand online en geeft daarbij gemiddeld 12 tot 120 euro per maand uit. ‘Lagere prijzen’ en ‘gemak’ (zoals tijdsbesparing en levering aan huis) zijn de belangrijkste redenen om bij webwinkels inkopen te doen. Het gaat daarbij vooral om mode-artikelen, gevolgd door huishoudelijke artikelen, consumentenelektronica en schoonheidsproducten.
Verpakking beïnvloedt aankoopbeslissing
Als het om de verpakkingen van deze bestellingen gaat, dan tekent zich volgens het onderzoek een aantal interessante trends af:
Trend #1: Bescherming van goederen en milieuoverwegingen blijven twee van de belangrijkste eisen. Daarbij letten klanten er bijvoorbeeld ook op of een verpakking makkelijk hersluitbaar is, zodat deze voor retourzendingen opnieuw te gebruiken is.
Trend #2: Oververpakking wordt niet op prijs gesteld. 86 Procent van de consumenten stoort zich aan overmaatse verpakkingen (in 2021 was dat nog 79 procent) en 78 procent ergert zich aan overtollige interne verpakkingen. “Oververpakking is niet duurzaam of kosteneffectief. Het onderzoek laat nu ook zien dat het aankoopbeslissingen negatief kan beïnvloeden”, stelt het rapport.
Trend #3: Het unboxing-moment is belangrijk. Bij verpakkingen gaat het niet alleen om functionaliteit; het gaat om de totale beleving. Uit het onderzoek bleek dat het bewustzijn van ‘unboxing’ in veel markten toeneemt. “In 2021 zei 46 procent van de ondervraagden dat een unieke unboxing-ervaring, dankzij de verpakking, hen zou overtuigen om opnieuw bij dezelfde retailer te bestellen. Dit jaar is dat opgelopen tot 78 procent.”
Klik hier voor meer trends en het complete rapport.