Dit jaar heeft CB al 1 miljoen boeken on demand geproduceerd. Hubert de Koning (CB): “Uitgevers kiezen steeds vaker voor Print on demand. Je wilt je boeken immers altijd leverbaar houden, én je moet kritisch zijn op de investering in je voorraad.”
Boeken produceren via Print on demand groeit, stelt De Koning. Dit geldt zowel voor single copy-producties, waarbij een boek pas wordt gemaakt zodra het is besteld, als voor short print runs, waarbij een kleinere oplage wordt geproduceerd. “We plussen meer dan 40 procent ten opzichte van vorig jaar en de aantallen via Short Print Run zijn meer dan verdubbeld.”
De Koning: “Zeker dit jaar is het lastig om de verkoopkansen van een titel goed in te schatten. Print on demand sluit goed aan bij de wens van uitgevers om flexibiliteit te combineren met snelle productie. Ook dit jaar hebben we meerdere top10-titels gezien die door de inzet van Short Print Runs steeds beschikbaar bleven voor verkoop. Soms produceerden we van een titel 10.000 boeken in één week om aan de vraag van de boekverkopers te voldoen.”
Het miljoenste boek dat dit jaar werd geprint bij CB is Relaties, hoe doe je dat? van Karin Wagenaar, uitgegeven door Van Duuren Management) en onderdeel van een printoplage van 100 exemplaren. Roderik Teunissen (directeur Van Duuren Management) vertelt op de website van CB: “We willen niet te veel voorraad, maar onze titels wel altijd kunnen leveren tegen een goede productieprijs. Afhankelijk van de omloopsnelheid kiezen wij al dan niet voor Print on demand. Zo houden we de totale kosten van productie, opslag en kapitaalbeslag scherp en lopen we een geen onnodig voorraadrisico.”