Wellicht tegen heug & meug, maar zelfs ‘dode bomen’ slaat een papieren pagina om.
Een beetje jaloersmakend is het wel, maar dan volledig positief bedoeld: tegen alle trends in komt De Utrechtse Internet Courant (DUIC) vandaag met een eigen krant (oplage 145.000) en een app die in samenwerking met Blendle-oprichter Marten Blankesteijn werd gemaakt.
En als slagroom op de taart kondigden uitgevers Joris Daalhuisen en Martijn Rademakers vanavond ook aan met een Rotterdamse krant te komen: Nieuwspeper.
Dat daarbij samengewerkt wordt met Holland Media Combinatie (de complete directie was aanwezig op het DUIC-feestje) en voor dat alles ook wat HMC-publicaties moesten sneuvelen, daar werd tijdens de viering van deze belangrijke mijlpaal niet veel aandacht besteed.
Begrijpelijk, want hoe je het ook wendt of keert: de nieuwe uitingen in Utrecht zijn alleen al op grond van de positie die DUIC de afgelopen jaren heeft opgebouwd interessante en kansrijke toevoegingen. Met 32 adverteerders op 36 tabloidpagina’s lijkt de eerste krant ook commercieel een schot in de roos.
Reacties
Henk Gianotten
Ik vraag me af of ze ook een PDF van die bewuste uitgave hebben. De ultieme combinatie van print en digitaal waarmee je een goed beeld zou kunnen krijgen van de advertentie-uitingen van webadverteerders die werven in een printmedium. Wellicht maken ze de zelfde fouten als destijds toen bestaande printadvertenties vrijwel ongewijzigd voor webuitingen werden ingezet.