Top in verpakkingsontwerp bekroond met Pentawards

De Pentawards bekronen jaarlijks de internationale top in verpakkingsontwerp. De prijzen, die vorige week voor de 15e keer werden uitgereikt, beslaan een groot aantal (sub)categorieën. Ook vijf Nederlandse inzendingen werden beloond met een Pentaward.

De organisatie ontving dit jaar opnieuw meer dan 2.000 inzendingen uit 60 landen van over de hele wereld. Ruim 500 inzendingen werden genomineerd voor een award. De winnaars werden vorige week tijdens een (virtueel) Pentawards Gala bekendgemaakt.

‘Best of Show’

De ‘Diamond’-award voor de ’Best of Show’-inzending ging naar de ‘Eminente Reserva’-rum van Moët Hennessy. De fles, het logo en de etiketten werden ontworpen door Stranger & Strangers (VK). Met een logo in de vorm van een krokodil en een fles met krokodil-textuur is de verpakking van deze rum duidelijk geïnspireerd op zijn Cubaanse oorsprong, aldus de jury: “Het etiket aan de voorzijde van de fles is met behulp van preegtechnieken en hotfoil voorzien van het logo en de productbeschrijving. Het label aan de achterzijde, in de vorm van een treinkaartje, is een uitnodiging om Cuba te bezoeken Elk etiket is genummerd, zodat elke fles uniek is.” De etiketten zijn gemaakt van katoen-afval van de textielindustrie.

Nederlands ‘Goud’ voor Alembiq

Nederland ging naar huis met een Gouden Award in de categorie ‘Beverages’ voor de verpakking van Alembiq, ontworpen door het Amsterdamse Positive Branding. Daarnaast was er driemaal Zilver. Brons werd nog gewonnen in de categorie ‘Professional Concepts’ voor het verpakkingsontwerp van ‘ChocoTypes’-chocoladeletters, ingezonden door bureau Maan.

Brons voor chocoladeletters

Bekijk alle winnaars in de Pentawards Gallery.

Verpakkingen

Plaats een reactie