Jongeren slaan aan het lezen dankzij social mediaplatform TikTok. Onder de hashtag BookTok (en inmiddels ook BoekTok) worden in korte filmpjes boeken besproken en aangeraden. De boekhandel merkt dat de vraag naar ‘TikTok-titels’ groeit. “De boeken vliegen over de toonbank,” stelt Jitse Verwer, boekverkoper bij The American Book Center, in Het Parool.
“Jonge mensen komen vaak langs met een lijstje boektitels op hun telefoon. Meestal gaan ze dan ook weg met een stapeltje boeken”, vertelt Verwer in de krant. “Laatst hebben we in twee dagen zo’n zestig exemplaren van The Midnight Library van Matt Haig verkocht. Dat zijn voor ons aantallen die we nog nooit hebben meegemaakt, misschien alleen toen de Harry Potter-boeken uitkwamen. Het gaat zo hard.”
Ook bij boekhandel Paagman signaleren ze de nieuwe trend: “Bookstagram eat your heart out! Want op TikTok wordt de hashtag #BookTok al door zo’n 14 miljard views gevolgd. Ook in Nederland wordt de TikTok-hashtag #BoekTok steeds populairder. Ondanks het feit dat we regelmatig in het nieuws horen dat steeds minder jongeren lezen, delen nu juist steeds meer jonge lezers hun favoriete boeken die bij hun interesses en belevingswereld passen met mede-BoekTokkers op de populaire app.”
Lees hier het artikel in Het Parool.