Tijdschrift vtwonen is bij de Mercurs-competitie uitgeroepen tot ‘Magazinemerk van het jaar’. Het blad is volgens de jury een trendsetter in crossmediaal uitgeven: “Daarmee is vtwonen hét keurmerk geworden van een 360-gradenmerk”.
Ruud de Langen (Dentsu) is als juryvoorzitter onder de indruk van de enorme passie in het vak: “Tijdschriftmerken ontwikkelen zich en stijgen steeds vaker boven hun printbestaan uit. De focus verschuift naar het verbinden van steeds meer kanalen die het merk in dieper contact brengen met hun lezers. De podcast, een serieuze social aanwezigheid en een verdieping naar e-commerce zijn steeds vaker onderdeel van de propositie.”
José Rozenbroek (zelfstandig bladenmaker/journalist) en mede-juryvoorzitter, sluit zich daar bij aan: “Magazinemerken zijn inmiddels écht van alle markten thuis en bespelen de online en offline kanalen met het grootste gemak, waarbij volop gebruikt wordt gemaakt van data om de juiste doelgroep te bereiken.”
De uitreiking van de prijzen vond dit jaar tijdens een livestream plaats. Libelle werd winnaar van de Mercur voor ‘Cover van het Jaar’ met maar liefst 10 wissel-covers van zorgmedewerkers uit de frontlinie. De prijs voor ‘Artdirection van het Jaar’ ging naar Runner’s World: “Restylen betekent nu: versterken waar je goed in bent, verfrissen en verrassen. Hou je eigenheid, dan kom je ver, op alle media.” ‘Hoofdredacteur van het Jaar’ werd Helene van Santen van Kek Mama.