Volgend jaar verhoogt het tijdschrift Flow de verschijningsfrequentie van acht naar tien keer per jaar. “Een bijzondere beslissing in deze tijd waarin diverse tijdschriften een frequentieverlaging aankondigen of zelfs besluiten alleen nog online te verschijnen”, stellen de makers.
“Er is een enorme herwaardering voor papier gaande,” zegt Astrid van der Hulst, creative director van Flow. “Papieren uitingen bieden rust en je kunt ze voelen en ruiken. Precies dat is wat we graag willen in een samenleving waarin er zo veel, vooral digitale, prikkels op ons afkomen. Met deze twee extra nummers per jaar kunnen we nog vaker onze inzichten – afkomstig uit onder meer filosofie, positieve psychologie en mindfulness – delen over hoe het leven te leven. En door in 2020 tien keer te verschijnen, spelen we beter in op de actualiteit en de tijdgeest.”
Flow blijft groeien
Irene Smit, mede-creative director: “Flow bestaat ruim tien jaar en is steeds blijven groeien, zowel in oplage als in aantal publicaties. Vorig jaar is de oplage 4 procent gestegen en in de eerste helft van 2019 laten de abonnementen een groei zien van 25 procent ten opzichte van 2018. De boodschap van Flow – hoe kun je vertragen en bewuster leven in deze wereld vol prikkels – is actueler dan ooit, en wordt opgepikt door een steeds grotere en bredere doelgroep. Waren het tien jaar geleden vooral veertigers die Flow kochten, inmiddels is duidelijk dat ook twintigers en dertigers behoefte hebben aan de levenslessen in Flow.”
Print is springlevend
“Flow laat als geen ander zien dat print springlevend is. Bij Flow voegt papier echt iets toe aan de beleving en de creatie; door verschillende papiersoorten te gebruiken geven we een extra laagje mee aan de verhalen. Daar kan online niet tegenop. Wat niet wil zeggen dat we bij Flow niet óók in de kracht van online geloven. Gezien het aantal volgers op Instagram (290.000) en Pinterest (64.000) zijn we zelfs het derde Nederlandse magazinemerk op deze social media (bron: Magazine Media Associatie). Bij Flow is print er voor vertragen, voelen en focus. En online voor contact, commercie en community-gevoel. Dit is de basis van ons succes.”