Voetbalplaatjes sparen is weer helemaal in, stelt supermarkt Albert Heijn tevreden vast: bijna 70 procent van de kinderen tussen 4 en 14 jaar die bekend zijn met de actie spaarde de voorbije maanden mee, voor zichzelf of voor iemand anders; 8 op de 10 jongens deed mee, tegen 6 op de 10 meisjes.
De spaaractie, die afgelopen weekend eindigde, ging dit jaar vergezeld van een speciale AH Voetbalapp. Daarmee kan de verzamelaar plaatjes scannen en toevoegen aan zijn of haar digitale collectie, maar ook met vrienden delen welke plaatjes er nog in ontbreken.
In de eerste maand van de actie werden al bijna 7,5 miljoen plaatjes gescand. Het voetbalplaatje van Ajax-middenvelder Lasse Schöne bleek in januari het meest gescand. Behalve Ajax-keeper Onana zijn PSV-spits Luuk de Jong en Ajacied Matthijs de Ligt zijn zeer gewild. De meest gevraagde Oranje Leeuwin was Lieke Martens.
AH deelt nog wat statistieken: “60% van de gebruikers van de Albert Heijn Voetbalapp maakt een selfie in een voetbalshirt. Daarbij zijn de shirts van achtereenvolgens Ajax, Feyenoord en PSV het meest populair. Het shirt van het Nederlands dameselftal volgt op de vierde plaats. In de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant wonen de meeste gebruikers. Ruim 55% van de deelnemers komt hier vandaan.”