Bedrijven en organisaties gebruiken nogal eens misleidende milieuclaims – zoals ‘Spaar een boom’ – om klanten aan te moedigen liever digitaal te communiceren. De Two Sides-organisatie spreekt ze daar op aan. De strijd werkt: steeds meer organisaties passen hun claim aan of verwijderen de tekst helemaal.
‘Veel bedrijven waar we mee in gesprek raken, zijn verbaasd als ze vernemen dat de Europese bossen in feite zijn gegroeid met een oppervlakte van 1.500 voetbalvelden per dag’, stelt Two Sides, dat mede namens de grafische industrie de duurzame voordelen van papier promoot. Sinds de oprichting van de organisatie in 2010 hebben al meer dan 700 bedrijven op verzoek hun milieuclaims herzien.
In 2020 werden wereldwijd 320 organisaties door Two Sides benaderd over hun misleidende communicatie rond papier. Inmiddels hebben 134 van hen de valse claims verwijderd, waaronder (in Europa): EDF energy, Eon, Marks & Spencer, Sparkasse, Volksbank-Raiffeisenbank, BHV/Le Marais en SNCF.
‘Greenwashing is een serieus probleem voor onze sector, omdat het schadelijk is voor de perceptie die mensen hebben van papier’, stelt Two Sides, dat de strijd voortzet. ‘We zijn dan ook blij met de medewerking van al die bedrijven die hun boodschap hebben aangepast.’