“Magazines hebben meer invloed op koopgedrag dan influencers”. Dat stelt vakblad MarketingTribune op basis van onderzoek door Mindshare, Kantar en GroupM naar de impact van magazinemerken en social influencers op vrouwen.
Uit het onderzoek, dat werd gedaan in opdracht van uitgever Sanoma en tijdschrift Linda., blijkt dat artikelen en advertenties in (digitale) magazines en posts van influencers regelmatig aanzetten tot actie. Magazines hebben daarbij een iets grotere impact vanwege de sterkere band met de lezers: “De helft van de lezeressen geeft aan regelmatig of soms producten te kopen naar aanleiding van een advertentie of artikel in een magazine. Ook online posts van een influencer zetten aan tot aankoop: bijna 40 procent van de regelmatige volgers geeft aan weleens iets te hebben gekocht naar aanleiding van een online post.”
Volgens MarketingTribune toont het onderzoek aan dat vrouwen zich sterker verbonden voelen met magazines dan met influencers: “De doelgroep 25-49 jaar voelt zich sterker verbonden met zowel influencers als met magazines dan de doelgroep 16-24 jaar. Opvallend is dat jongeren zich in deze tijd van social media meer verbonden voelen met magazines dan met influencers. (…) Vermaak is de belangrijkste reden om een influencer te volgen, vooral onder jongeren. Voor de groep 25- tot 49-jarigen is ook het krijgen van goede tips en advies van belang om een influencer te volgen. Hoewel vermaak ook een belangrijke motivatie is voor het lezen van magazines, is met name onder 25- tot 49-jarigen ontspanning de belangrijkste reden: 70 procent van deze doelgroep noemt dit als belangrijke reden versus 54 procent van de jongeren.”
Lees hier meer over de onderzoeksmethode en over de resultaten.