Het aantal lezers dat wordt bereikt met online platformen van magazinemerken groeit snel. In 2020 steeg het digitale bereik met 9 procent. Dat blijkt uit de laatste cijfers van NOM Mediamerken.
In het NOM Mediamerken onderzoek zijn 45 magazinemerken opgenomen die zich zowel op papier als digitaal manifesteren. Deze magazines hebben gezamenlijk een netto merkbereik van 11,3 miljoen Nederlanders per maand. Dit is 77% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder.
Digitale bereik is groter dan met print
“Voor het eerst zien we dat bij een meerderheid van de magazinemerken het digitale bereik groter is dan het print bereik”, schrijft de Magazine Media Associatie (MMA) op basis van de cijfers. “Het coronajaar zorgde voor een grote verschuiving naar het online lezen van magazine content. De merken weten steeds meer consumenten voor hun digitale platformen te interesseren.”
“Het maandelijks online bereik is bij 25 van de 45 gemeten magazinemerken groter dan het maandbereik in print. Dit was voorheen vooral zichtbaar bij de Nederlandse versies van internationale (glossy)merken en special interest merken. Maar veel andere vrouwenmerken, zoals Flair, Story, Libelle, LINDA., Margriet, Nouveau en Jan bereiken inmiddels meer mensen via de digitale platformen dan via print. Ook RTV bladen (Veronica magazine, Televizier en TotaalTV) maakten het afgelopen jaar een enorme slag online.”