Op een veiling in New York heeft Stadsarchief Rotterdam een uiterst zeldzaam affiche verworven van ontwerper, fotograaf en cineast Paul Schuitema (1897 – 1973). Het affiche TENTOONSTELLING 13 uit 1927 “toont het modernisme in optima forma, met een schreefloos lettertype en de kenmerkende kleurcombinatie zwart, rood en wit”.
“Paul Schuitema stond met Piet Zwart en Gerard Kiljan aan de basis van de Nieuwe Fotografie en Nieuwe Typografie in Nederland, stijlvormen die internationaal grote bekendheid verwierven”, schrijft Stadsarchief Rotterdam. “Zijn grafische ontwerpen voor onder andere Van Nelle en Van Berkel’s Patent zijn te vinden in musea over de hele wereld.”
“Rotterdam vormde tijdens het interbellum een van de toonaangevende centra van het modernisme in architectuur, design, film en fotografie. Ondanks dat Schuitema goed is vertegenwoordigd in de Nederlandse musea, met name het Stedelijk Museum en Kunstmuseum Den Haag, ontbrak het affiche TENTOONSTELLING 13 voor zover bekend in de Nederlandse collecties. Het MoMA (Museum of Modern Art) in New York heeft wel een exemplaar.”
Het stadsarchief beheert meer dan vijftigduizend affiches en aanplakbiljetten. Archivaris Unger begint in 1895 met de aanleg van deze collectie door Rotterdamse bedrijven te vragen hun reclameplaten af te staan aan het archief. Zijn verzameling wordt niet voortgezet door zijn opvolger, maar als archivaris Hazewinkel in 1940 de affichecollectie op de zolder van het stadsarchief aantreft, zet hij Ungers werk voort.
Tot de hoogtepunten van de verzameling behoren de affiches van Van Nelle van Jac. Jongert, de verkiezingsaffiches van de SDAP door Albert Hahn en het beroemde affiche voor de Batavier Lijn uit 1916 van de hand van Bart van der Leck. De recente aanwinst vormt een waardevolle aanvulling op de collectie, zowel op het gebied van de stadshistorie als van de grafische vormgeving, aldus Stadsarchief Rotterdam.