Revival van de huis-aan-huiskrant

In een tijd waarin steeds meer consumenten het nationale en internationale nieuws vermijden, werken lokale media aan een ware revival. Uit onderzoek blijkt dat de waardering en impact van huis-aan-huiskranten door de adverteerders nog worden onderschat.

Mediabedrijf GroupM en advertentieplatform HYPR lieten door GfK onderzoek doen naar de kwaliteit, relevantie en impact van huis-aan-huiskranten. De studie concludeert onder meer dat lokale nieuwsvoorziening cruciaal blijft voor een goed geïnformeerde samenleving.

Huis-aan-huiskranten (beeld ter illustratie, bron Rodi)

“In een tijd waarin steeds meer consumenten het nationale en internationale nieuws vermijden, werken lokale media aan een ware revival. Daar komt bij dat de huidige geopolitieke ontwikkelingen maken dat bij iedereen het besef doordringt dat de wereld dichtbij huis eigenlijk steeds veiliger en prettiger is. En van die wereld willen steeds meer consumenten steeds meer weten”, aldus de initiatiefnemers.

Uit het onderzoek, waar onder andere ook vakblad MarketingTribune over publiceerde, blijkt dat huis-aan-huiskranten door de adverteerders nog niet op waarde geschat worden. Dit ondanks een massaal bereik met een oplage van 11 miljoen en een dekking van maar liefst 7,5 miljoen huishoudens. Ze worden bovendien goed gewaardeerd. “En dan niet alleen door 65-plussers: één van de vele misverstanden die over dit mediumtype bestaan.”

De vijf belangrijkste bevindingen van het onderzoek:

  • Toegenomen lokale betrokkenheid. De studie toont aan dat inwoners steeds vaker waarde hechten aan lokale nieuwsitems. Dit wijst op een hernieuwde belangstelling voor buurtgericht nieuws.
  • Digitale aanvulling. Terwijl de traditionele krant nog steeds de belangrijkste bron van informatie is, blijkt dat 25% van de lezers ook de digitale edities van deze kranten wel eens leest.
  • Persoonlijke Relevantie. 60% van de respondenten geeft aan de Huis-aan-Huiskrant te zullen missen als deze er niet meer zou zijn.
  • Hoge mate van betrouwbaarheid. Huis-aan-Huiskranten scoren goed op de domeinen betrouwbaarheid en informatief, hetgeen in deze tijd steeds belangrijker wordt.
  • Impactvol. Meer dan de helft van de papieren lezers hebben alle laatste 6 meest recente nummers gelezen. Familieberichten en updates over bouw, infrastructuur en verkeer zijn de meest gelezen onderwerpen.

Kranten
Reageren is niet mogelijk.