De gemiddelde respons van direct mail stijgt al jaren, blijkt uit recent onderzoek van PostNL: “Van gemiddeld 16% in de periode 2008 – 2016 naar 27% in de periode van 2017 – 2021.”
Direct mail heeft zich in de afgelopen jaren sterk bewezen als communicatiemedium, stelt PostNL. “Ten opzichte van online mediakanalen, heeft het een aantal unieke sterktes. De aandachttijd van ontvangers is langer en de herinnering stabieler. Dat leidt tot grotere interesse, waardering en respons.”
“Consumenten vinden een direct mail relevant, waardoor er ook vaker actie wordt ondernomen naar aanleiding van de direct mail. De respons op mailings in de fashion- en retailsector is het grootst”, aldus PostNL.
De aandacht van een consument is beperkt. Online worden reclames vaak vluchtig bekeken. Met een direct mail is dat anders. De gemiddelde aandachttijd voor een direct mail is 2,2 minuten, blijkt uit het onderzoek: “Dat zijn 6 radiospotjes en 4 tv commercials.”
Ontvangers zien direct mail niet als opdringerig, maar krijgen het gevoel dat er extra aandacht aan hen wordt besteed. “Dat zorgt voor een grotere sympathie ten opzichte van het merk en dus een grotere motivatie om iets te kopen. Daar komt bij dat een direct mail geloofwaardiger en betrouwbaarder overkomt. En dat in een tijd waarin de geloofwaardigheid van veel communicatie-uitingen onder druk staat.”