Printreclame krijgt veel aandacht van consumenten en zorgt voor positieve emoties. Dat blijkt uit de Belgische editie van het ‘Re-evaluating Media’-onderzoek. “Dagbladen en magazines vormen een veilige omgeving voor de reclameboodschappen en vergroten de voorkeur voor merken”.
Toch is er sprake van een sterke onderwaardering van magazines en dagbladen door adverteerders en mediabureaus, stellen de onderzoekers vast. NDP Nieuwsmedia, de brancheorganisatie voor nieuwsbedrijven, noemt de onderzoeksresultaten opmerkelijk: “Er blijkt een enorme discrepantie tussen de opvattingen van reclamemakers en de feiten uit het mediaonderzoek. Die discrepantie bij de mediumtypen dagbladen en magazines is groot. Op vrijwel alle aspecten blijken printmedia in het bewijsmateriaal veel hoger te scoren dan in de hoofden van reclamebeslissers. De mediumtypen zijn met plaats 9 en 10 zelfs hekkensluiters. Op grond van de bronnenstudie zouden zij echter overall op een 4e en 5e plaats moeten staan.”
Reclamekracht onderschat
Terwijl de reclamekracht van dagbladen en magazines wordt onderschat, is er volgens NDP Nieuwsmedia sprake van ‘voortdurende overschatting’ van social media. “Social platforms zijn qua imago koploper bij adverteerder en hun bureaus. Op grond van de feiten uit de mediastudies zijn ‘social platforms’ een zwakke middenmoter.”
De brancheorganisatie vat de conclusies van het onderzoek samen: “Ieder mediumtype heeft zijn kwaliteiten. Adverteerders zouden hun mediamix goed moeten evalueren om de inzet van reclame te optimaliseren. Adverteerders zijn geneigd om hun campagnes scherp te targetten. Maar een bredere media-inzet ressorteert volgens de onderzoekers van Ebiquity meer effect. Ook zouden reclamemakers meer oog moeten hebben voor brand safety.”