De Nederlandse consument beoordeelt – de van origine offline – magazines positief als het gaat om de kracht van mediamerken als reclamedrager. De Top 5 van ‘sterkste mediamerken’ in reclamebeleving wordt dan ook gedomineerd door magazinemerken, aldus de MMA.
“ELLE, Libelle, vtwonen, LINDA. en Radio10 worden als sterkste mediamerken gezien door de Nederlandse consument op basis van ‘ad equity‘,” concludeert Magazine Media Associatie (MMA). “Vertrouwen, relevantie en weinig opdringerigheid hebben tot deze toppositie geleid. Dit blijkt uit de ‘Media Reactions’ studie, die wereldwijd is uitgevoerd door Kantar. De studie geeft inzicht in de beleving van mediamerken en de houding ten aanzien van reclame. Ook wordt gemeten welke impact dit heeft op merken.”
Uit het onderzoek blijkt verder: “De hoge waardering voor lokale media komt door de hoge mate van vertrouwen in lokale media. Ook de relevantie van deze mediamerken speelt een rol. In 16 van de 23 onderzochte markten was het nummer 1 mediamerk een lokaal mediamerk of een gelokaliseerde versie van een wereldwijd mediamerk. Vooral magazine- en nieuwsmerken scoren goed.”
Vertrouwd, relevant en niet opdringerig
“Vertrouwen en relevantie zijn associaties waar magazines in vergelijking tot de meeste andere media hoog op scoren. Een andere belangrijke factor voor de positieve reclamebeleving van magazines is dat reclame in magazines niet opdringerig is. Samen met dagbladreclame wordt magazinereclame het minst opdringerig gevonden. Daarentegen ervaart 1/3 van de consumenten online vormen van reclame wel als opdringerig. De mate van opdringerigheid ligt beduidend lager bij magazines.”
Magazines gewaardeerd door GenZ en GenY
Kantar’s Media Reactions studie brengt de perceptie ten aanzien van reclame bij de verschillende generaties in kaart. “Jongere generaties blijken positiever tegenover reclame te staan dan oudere generaties. Echter, deze generaties staan negatiever tegenover opdringerigheid en de hoeveelheid van reclame dan oudere generaties. Mediakanalen die weinig opdringerig zijn en waarbij hoeveelheid reclame als niet teveel wordt beschouwd, scoren het best, waaronder magazines. Die staan in top 5 van meest gewaardeerde reclamekanalen bij zowel GenZ als GenY.”