Printmedia en TV zijn bij consumenten de favoriete reclamedragers. Ze beoordelen dagbladen, magazines en TV bovendien als meest geloofwaardig. Dat blijkt uit recent Zwitsers onderzoek, schrijft de MMA.
Consumenten beoordelen printmedia als meest geloofwaardige reclamedragers’, aldus de Magazine Media Associatie (MMA). Bijna de helft van de ruim 1.000 Zwitserse ondervraagden ‘noemt reclame in printmedia geloofwaardig, gevolgd door TV met 40%. Andere media zoals outdoor, zoekmachines en social media scoren op geloofwaardigheid aanzienlijk lager’.
Reclame in traditionele media favoriet
De hoge scores gaan niet alleen op voor vertrouwen. ‘De consument wijst desgevraagd print- en TV-reclame aan als meest favoriet van alle advertentiekanalen. Social media en outdoor volgen op flinke afstand. YouTube en zoekmachines blijken als reclamedrager bij de consument verre van geliefd.’
Het onderzoek naar effecten van reclame toont volgens de MMA aan ‘dat printmedia op uiteenlopende aspecten hun waarde bewijzen: attentiewaarde, geloofwaardigheid, relevantie en stimulans van de aankoop maken reclame in magazines en dagbladen effectief en impactvol.’
‘TV en print zijn overall de best scorende media, waarbij TV en print bij reclamecampagnes complementair zijn. TV vervult vooral de behoefte aan entertainment, printmedia voedt vooral de informatiebehoefte. De resultaten uit het onderzoek laten maar weer eens de waarde van een crossmediale advertentiestrategie zien.’
Lees het volledige artikel op de website van de MMA
Beeld: DPG Media Magazines