Inwoners van Utrecht ontvangen voorlopig gewoon, als vanouds, hun huis-aan-huis kranten in de bus. En in Rotterdam zal de ja-ja sticker voorlopig nog helemaal niet worden ingevoerd, tot tevredenheid van branchevereniging KVGO.
In een opiniestuk in NRC legt Bram ter Beek namens het KVGO uit dat het terecht is dat de rechter een rem zet op de ja-ja sticker in Rotterdam. “Mag een gemeente wel besluiten tot de invoering van een ja/ja-sticker. Wij zijn ervan overtuigd dat dit niet mag, gebaseerd op landelijke en Europese wet- en regelgeving.”
Bovendien meent Ter Beek dat de milieu-argumenten die Amsterdam (en ook Rotterdam) heeft gebruikt niet juist en incompleet zijn: “De daarvoor door de gemeenten aangehaalde onderzoeken zijn nergens op gebaseerd. Terwijl anderzijds de grootschalige negatieve effecten voor de betrokken bedrijven, zoals continuïteit en werkgelegenheid, nergens aan de orde zijn geweest.”
Vrije markteconomie en reclame
Ter Beek stelt: “We leven in een vrije markteconomie, reclame is daarbij een bekend en geaccepteerd middel voor bedrijven om producten en diensten aan hun klanten aan te bieden. Waarom moet een gemeente hierin betuttelend optreden? Anders kan ik het streven van de gemeente niet zien, betuttelend over de rug van inwoners, de retailbranche, middenstand, horeca, verspreiders en drukkerijen.”
Lees het hele opiniestuk van Bram ter Beek op NRC.nl