De campagne ‘Readification’, waarbij de wereld van gaming wordt ingezet om jongeren in aanraking te laten komen met literatuur, is winnaar van de innovatieprijs bij de Cross Media Awards.
Hoe krijg je jongeren weer aan het lezen? The Invaders ontwikkelde, in opdracht van de Leescoalitie en NBD Biblion, als antwoord op die actuele vraag de campagne ‘Readification’. Dankzij een samenwerking met gameontwikkelaar Ubisoft werd het mogelijk om vanuit games als de nieuwe Assassin’s Creed en Skull and Bones nieuwe verhalen te schrijven die zich afspelen in de werelden van deze games. “Tijdens het lezen komen beelden en audio uit de games voorbij, met een meeslepende en rijke leeservaring als resultaat. Het bewijs dat lezen allesbehalve stoffig is”, aldus de makers.
‘Readification is heel inspirationeel’
Het is de zevende keer dat dit project in de prijzen is gevallen. Eerder waren er al bekroningen door jury’s van onder andere de Sponsorringen, Effie’s en Esprix awards. Bas Vlugt legt namens de jury van Cross Media Awards uit: “Het is een vondst dat je in deze tijd, waarin door jongeren nauwelijks wordt gelezen, kunt omdenken en dat juist gaming wordt ingezet om kinderen succesvol aan het lezen te krijgen. Readification is heel inspirationeel. Hier verwachten wij in de toekomst nog veel van, eindelijk weer een leesgeneratie!”
Inmiddels hebben ruim 100.000 jongeren de app gedownload, stellen de makers: “Onder andere De Telegraaf, NOS Journaal, Nadia, Jeugdjournaal, Power Unlimited en influencers op TikTok zorgden voor een stormloop naar de app. Maar, veel belangrijker nog: vier op de tien gebruikers geven aan door de verhalen te worden gestimuleerd om meer te lezen. Dat is natuurlijk pas echt de winst.”