Door een verhaal te voorzien van computergame-effecten, zoals videobeelden, geluidseffecten en pop-up schermen met extra uitleg, krijgen lezers een unieke leeservaring aangeboden. Dat kan jongeren inspireren om (meer) te gaan lezen – óók papieren boeken. ‘Readification’ werkt, blijkt uit nieuw onderzoek.
De Leescoalitie (waar Stichting Lezen en Koninklijke Bibliotheek deel van uitmaken) zette samen met gameontwikkelaar Ubisoft de pilot Readification op. De auteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow schreven voor dit project nieuwe verhalen op basis van de populaire game Assassin’s Creed Valhalla. In de speciale Ubisoft-app werden deze verhalen verrijkt met allerlei game-effecten.
De onderzoekers schetsen een beeld van de doelgroep. Ruim 40 procent van de jongeren leest ten minste één keer per week een papieren boek en/of een online verhaal. Bijna 9 op de 10 jongeren gamet wel eens. Een vijfde van de fervente gamers (tenminste dagelijks) geeft aan ook dagelijks papieren boeken te lezen. Daarentegen geeft 14 procent van de fervente gamers aan nooit een papieren boek te lezen.
De resultaten van de pilot zijn veelbelovend. Ruim 40 procent van de jongeren geeft aan door de verhalen gestimuleerd te worden om meer te lezen. De filmpjes en geluiden voegen voor de meerderheid (65%) ook echt iets toe. Ruim 4 op de 10 jongeren denkt meer online verhalen te gaan lezen na het lezen van de verhalen in de app. Bijna een derde verwacht meer papieren boeken te lezen. Fervente gamers denken zowel meer papieren boeken (40%), meer e- books (38%) en meer online verhalen (49%) te gaan lezen.