Printoplage vier dagbladen stijgt

De papieren oplage van vier dagbladen is in het tweede kwartaal 2015 tot en met het eerste kwartaal 2016 gestegen. Dit blijkt uit oplagecijfers die het NOM (Nationaal Onderzoek Media) afgelopen dinsdag publiceerde.

Van de vier geprinte kranten zijn er drie met een betaalde oplage: de Volkskrant en Trouw (beide de Persgroep), en Het Financieele Dagblad. Ook gratis dagblad Metro verhoogde de oplage. Bij de grootste twee dagbladen, De Telegraaf en AD, zijn de oplagen wederom gedaald.

index2

Oplagecijfers van NOM 2015 Q2 t/m 2016 Q1 in vergelijking met 2014 Q2 t/m 2015 Q1 (tussen haakjes):

  • de Volkskrant 222.471 exemplaren (was 220.830)
  • Trouw 89.600 (was 88.566)
  • Het Financieele Dagblad 46.789 (was 46.594)
  • Metro 425.846 (was 410.991)
  • De Telegraaf 408.191 (was 450.182)
  • AD 332.789 (was 345.234)

NOM is een Joint Industry Committee (JIC); een onafhankelijke non-profit organisatie, waarin alle marktpartijen zijn vertegenwoordigd (adverteerders, uitgevers/media-exploitanten, media-adviesbureaus).

Kranten

Plaats een reactie