Print wint aan vertrouwen en waardering

Vertrouwen in effectiviteit en betrouwbaarheid van papier groeit. Dit blijkt uit de tweede editie van een trendonderzoek van Papier.be. “Consumenten kiezen vaker dan enkele jaren terug voor papieren dragers. Print blijft zo een vaste waarde in een wereld die steeds verder digitaliseert.”

“De opvallendste conclusie van het onderzoek is dat het vertrouwen in papier blijft groeien”, schrijft Papier.be. “Eén op vier Belgen (26,74%) vertrouwt nieuws in gedrukte kranten meer dan online nieuws, een stijging van 7% ten opzichte van 2021.”

Cijfers uit het trendonderzoek van Papier.be

Deze trend weerspiegelt een groeiende voorkeur voor communicatie op papier. “De populariteit van papieren kranten is gestegen van minder dan een kwart in 2021 naar meer dan een derde. Ook magazines worden steeds vaker op papier gelezen, met een stijging van 38% naar bijna 60%.”

“Gedrukte boeken blijven onbetwist favoriet, met ruim zeven op de tien lezers die een papieren exemplaar verkiezen, tegenover nog geen zes op de tien twee jaar geleden. Catalogi op papier winnen eveneens terrein, met een verdubbeling in populariteit”, blijkt uit het onderzoek.

Print advertenties impactvoller

Ruim één op vier Belgen (28,63%) geeft aan advertenties op papier betrouwbaarder te vinden dan digitale alternatieven. “Bovendien zegt een vergelijkbaar percentage vaker actie te ondernemen wanneer zij reclame ontvangen per post of lezen in een gedrukte krant of magazine, vergeleken met digitale publiciteit. Digitale advertenties staan dan ook onder druk. Bijna de helft (46,52%) van de Belgen geeft aan actief te proberen om digitale reclame te vermijden of blokkeren.”

Dit grootschalige tweejaarlijkse consumentenonderzoek werd bij een representatieve steekproef van 10.250 consumenten uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van de organisatie TwoSides, in samenwerking met Papier.be.

Boeken Catalogi Kranten Tijdschriften
Reageren is niet mogelijk.