Print speelt belangrijke rol in verkiezingscampagnes

Politieke partijen hebben in de drie maanden voor de verkiezingen bijna 14 miljoen euro uitgegeven aan ‘offline’ campagneadvertenties op radio en tv, in kranten en magazines, en buitenreclame.

Volgens cijfers van mediamonitoringsbedrijf Adfact werd bijna de helft van het totale offline advertentiebudget uitgegeven aan televisiereclames – ruim 6,6 miljoen euro. De andere helft van het geld voor de verkiezingscampagnes werd gespendeerd aan onder andere advertenties in kranten en magazines en op buitenreclames.

Adfact constateert dat de PVV geen geld uitgaf aan televisiereclames maar alleen aan advertenties in dagbladen: ruim 38 duizend euro. “Ook de SGP komt niet voor in de lijst van partijen die hebben geïnvesteerd in audiovisuele reclame. Zij kiezen alleen voor advertentieruimte in bladen en via buitenreclame. DENK kiest in aanloop naar de verkiezingen alleen voor buitenreclame.”

Posters Wopke Hoekstra (beeld uit de ‘brandmanual’ CDA)

De politieke top-5 van grootste offline adverteerders in de aanloop (januari tot en met maart) naar de Tweede Kamerverkiezingen ziet er volgens Adfact als volgt uit:

  1. D66 € 3,4 miljoen
  2. VVD € 3,2 miljoen
  3. CDA € 1,8 miljoen
  4. FvD € 1,7 miljoen
  5. SP € 973 duizend

Ter vergelijking: er ging in de laatste week van de verkiezingscampagnes in totaal nog eens zo’n 650.000 euro reclamebudget naar Facebook.

Buitenreclame Kranten Tijdschriften

Plaats een reactie