In tijden van verkiezingsuitslagen is het niet moeilijk om de stemming op de vakbeurs te peilen.
Die is namelijk vrijwel zonder voorbehoud positief. Veel bezoekers moesten bij aankomst wat geduld opbrengen, want door de grote belangstelling ontstond er op de tweede zonovergoten dag een flinke file voor de evenementenhal.
Over het succes van de beurs valt nauwelijks te twisten. De eerste twee dagen waren druk bezocht en de kwaliteit van de bezoekers is hoog. De standhouders geven aan dat ze de goede gesprekken met de aanwezigen zeer waarderen en de bezoekers tonen veel belangstelling voor de innovaties op de beurs – ditmaal nog overzichtelijker dankzij de Must-See route. De branche geeft daarmee blijk van een optimistische kijk op de toekomst.
Erik Timmermans & Pieter Kers
Duurzaamheid en kostenefficiënte productie gaan prima samen, zo bleek uit de workshop van Erik Timmermans (Papier en Karton) en Pieter Kers. Als ontwerper onderscheidt Kers zich van zijn collega’s door in zijn ontwerpen rekening te houden met zaken als formaat, inschiet, de herkomst van papier en gramsgewicht. Door een boek “achterwaarts te ontwerpen” – te beginnen met de vraag waarom er een boek gemaakt moet worden – komen alle onderdelen van het productieproces aan de orde. Kers: “Er gaan jaarlijks miljoenen boeken de shredder in, omdat er alleen vanuit kostprijs wordt gekeken naar oplagen.”
Erik Timmermans sloot zich aan bij Kers. Uit onderzoek blijkt dat duurzaamheid vaak kostenbesparend werkt. “De opdrachtgever heeft vaak niet het overzicht van het hele proces. Daarom is het belangrijk dat de drukker en ontwerpen goed adviseren.
Eddy Hagen
Analist Eddy Hagen (insights4print.ceo) ziet graag dat grafische bedrijven innoveren. Toch waarschuwde hij zijn workshoppubliek voor al te snelle investeringen in nieuwe en veelbelovende technologie. “Kijk goed naar wat je nu nodig hebt, maar vooral ook naar de wensen van je klanten.”
Fenomenen als 3D printen en printed electronics zullen volgens Hagen zonder twijfel sterk groeien, maar: “Pionieren kost veel tijd en geld, en vergt een gedegen strategie.” Hij sloot zijn betoog op het Print Pakt Live Kennisplein met goede raad: “Staar je niet blind op nieuwe technologie. Ook bestaande technologie biedt volop kans te innoveren.”
Nieuwsgierig? Download hier de derde editie van de Print Pakt Dagkrant.