Meer dan 13.000 bezoekers kwamen op 14 -16 maart af op Grafische Vakbeurs en Vakbeurs Sign in Evenementenhal Gorinchem.
Het Print Pakt Live Kennisplein viel erg in de smaak gezien de hoge opkomst en de positieve reacties van bezoekers. Daarnaast waren exposanten zeer tevreden over de interesse en verkoop tijdens de beurs. “Er hing een energieke sfeer met veel beleving”, zegt Debbie de Bruijn namens de beursorganisatie.
Op de derde en laatste dag van Print Pakt Live stonden drie workshops op het programma plus de prijzen voor innovatie. Ook werd de uitslag bekend gemaakt van de publieksverkiezing.
Het veranderende folderlandschap
Hoe denkt het grote publiek eigenlijk over drukwerk, nu informatie via allerlei kanalen beschikbaar is? En is er nog een toekomst voor de folder nu de discussie over de ja/ja-sticker is losgebarsten? Spotta, verspreider van zowel digitale als gedrukte folders, zocht het uit. Patrick Verkaart, manager product development & pricing bij Spotta vertelde over het onderzoek van zijn organisatie.
Verkaart, niet per se een tegenstander van de ja/ja-sticker, vindt dat er te weinig wordt gekeken naar de wens van de consument en het belang van het bedrijfsleven. Uit het Spotta-onderzoek bleek dat zelfs bij invoering van de ja/ja-sticker de helft van de consumenten prijs blijft stellen op reclame in de brievenbus.
De folder blijft onverminderd populair, maar de wereld veranderd. In de toekomst verwacht Verkaart dat er steeds meer wordt gesegmenteerd. Dit wordt mogelijk gemaakt door het verzamelen van data over de voorkeur van de consument door digitale folders. Maar er zijn ook steeds meer dienstverleners die consumenten de mogelijkheid geven om hun eigen folderpakket samen te stellen.
Handige premedia-tips
De dagelijkse sessies van spraakwaterval en Adobe-alleskunner Peter Villevoye werden uitstekend bezocht. Het waren vooral de jongere beursbezoekers die aanschoven bij de workshops van de premedia professional. Villevoye concentreerde zich tijdens de sessies met name op functionaliteit die van belang is voor medewerkers in de grafische industrie. Handige – maar veelal onbekende – functies in overbekende programma’s als InDesign, Photoshop en Illustrator kwamen in rap tempo voorbij. De tips leveren niet alleen meer creatieve mogelijkheden op, maar dragen ook bij aan efficiënter werken.
Het inzetten van de cloud voor opslag van projecten zorgt voor het naadloos samenwerken van allerlei mobiele apparaten. Ook tablet-pc’s en smartphones kunnen goed worden ingezet voor creatief werk.
Voor bedrijven die een breder dienstenpakket willen aanbieden vertelde Villevoye over elektronische publicaties. Productie van boeken, folders en tijdschriften voor e-readers, iPads en andere tablet-pc’s is mogelijk met dezelfde software die de grafische bedrijven voor traditionele media gebruiken. Villevoye vertelde hoe je verschillende publicaties combineert en er bovendien handige data uit haalt over het gebruik door consumenten.
Albert Noppen & Richard Leloux: “Innoveren buiten je comfortzone”
De laatste workshop op het Kennisplein werd verzorgd door Albert Noppen (CMBO) en Richard Leloux (Voorzitter OCI en A&O fonds grafimedia). In gesprek met vakjournalist Alex Kunst lichtten zij toe hoe het Innovatielab-project grafimedia-ondernemers kan helpen te innoveren.
“Juist nu, na een periode van veelal stilstand, is het tijd voor een fase waarin nieuwe stappen worden gezet.” Volgens Leloux is het daarbij belangrijk dat bedrijven hun comfortzone verlaten: “Denk ook eens aan samenwerking met bedrijven buiten de branche.” Om de stap naar daadwerkelijke innovatie in grafische producten en diensten te vereenvoudigen biedt het Ontwikkelingsfonds Creatieve Industrie (OCI) mogelijkheden om binnen een zogenoemd Innovatielab nauw samen te werken met scholen en opleidingen.
“Studenten hebben een frisse kijk op de mogelijkheden van grafische ondernemers voor nieuwe producten en diensten. Ze krijgen 20 weken de tijd om met de ondernemer tot een oplossing voor zijn vraagstuk te komen.” Noppen noemde als voorbeeld het Publishing Lab van de Hogeschool van Amsterdam, waarin studenten zich bijvoorbeeld over het fenomeen van ‘hybride publishing’ buigen.
“Niet alleen over de technologie, maar ook over het verdienmodel.” Grafimediabedrijven met innovatievraagstukken kunnen zich melden bij OCI: “De eerste stap is nu dus snel gezet.”
Tombola Time
Bijna driehonderd bezoekers deden mee aan de publieksverkiezing voor het innovatiefste product of dienst en de Print Pakt Tombola. Zij krijgen allen een abonnement op de Print Pakt Nieuwsbrief. Elke dag ging een gelukkige prijswinnaar – die wel persoonlijk aanwezig moest zijn – naar huis met een coole, blikverruimende, digitale Ricoh 360 graden camera.
Prijswinnaars
Tijdens de beurs werden in totaal drie prijzen uitgereikt. De vkgo won de CMBO Print Pakt Publieksprijs. De vakjury van CMBO reikte de Innovation Award 2017 op de laatste dag van de beurs uit aan IP Digital, een serviceverlener op het gebied van digital signage. De Participation Award werd gewonnen door Probo Print.
“Deze succesvolle editie geeft veel vertrouwen voor de toekomst”, zegt De Bruijn.