De Grafische Vakbeurs & Vakbeurs 2017 ligt na goed op koers en de vooruitzichten voor deze verkiezingsdag zijn positief.
Beursmanager Debbie de Bruijn verwacht deze week in totaal zo’n 10.000 bezoekers te verwelkomen. Zij moedigt het beurspubliek aan gezellig te netwerken, maar zich te
vooral ook te laten informeren en inspireren: “Volg bijvoorbeeld de ‘Must See’ route langs ruim veertig innovaties of neem deel aan een van workshops op het Print Pakt Live
Kennisplein.”
Jos Steutelings
Jos Steutelings van het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC) opent op 14 maart de reeks workshops op het Print Pakt Kennisplein met een pleidooi de mogelijkheden van e-commerce beter te benutten: “Online biedt print goede kansen als extra verkoopkanaal.”
Steutelings, die de vakbeurs in Gorinchem voor het eerst bezocht en aangenaam verrast werd door de ambiance, signaleert dat grafische bedrijven de online-mogelijkheden vaak nog te veel vanuit een conventioneel model benaderen: “Een portal is veel meer dan alleen de techniek. Oriënteer je vooraf goed: weet wie je gaat bedienen, en hoe. Het draait om sales en marketing.”
Toob Alers
Hoe verdien je geld met social media? Dat was de centrale vraag van de Print Pakt-workshop van Toob Alers van vkgo. Het aantal gebruikers van kanalen als Facebook, Twitter en YouTube is enorm en social media is dan ook nauwelijks weg te denken uit de bedrijfsstrategie. Aan de hand van een aantal vragen die het publiek tijdens de workshop invulden kwam Toob tot de kern. Delen, reageren en waarderen via social media leveren veel aandacht op voor het product en hebben grote invloed op merkbeleving.
Al snel bleek dat het grafische product in de meeste gevallen de ideale aanvulling op de inzet van digitale middelen. De bezoekers raakten met Toob in gesprek over de beste manier om social media in te zetten tijdens een campagne. Uit de interactieve sessie kwamen zelfs allerlei suggesties naar voren van de deelnemers waaronder een (zeer) jonge YouTube-ondernemer.
Nieuwsgierig? Download hier de tweede editie van de Print Pakt Dagkrant.