Met een door Joost Swarte sfeervol ingerichte ruimte maakte Print Pakt negen dagen lang promotie voor het grafische product tijdens Dutch Design Week in Eindhoven.
Het internationale creatieve evenement (21 – 29 oktober) dat dit jaar een recordaantal van 335.000 bezoekers verwelkomde, bleek andermaal de ideale voedingsbodem voor enthousiasme over print. Zo maakten bijvoorbeeld veel jonge bezoekers opnieuw kennis met het fenomeen ansichtkaart.
Print Pakt haalde dit jaar alles uit de kast door de inrichting van de expositieruimte te laten ontwerpen door striptekenaar en topontwerper Joost Swarte, bekend van onder de Haarlemse Toneelschuur en het Hergé Museum. Swarte verdeelde de ruimte over de thema’s papier, print, afwerking en verpakkingen.
Bij de opening stelde Swarte vast: “De bezoekers van Dutch Design Week zijn geïnteresseerd in vormgeving, maar vooral in de nieuwe ideeën van de vormgevers. Ze willen weten hoe we de maatschappij in de toekomst inrichten. Hier bij Print Pakt zien ze wat er mogelijk is op grafisch vakgebied. De grafici zitten hier dan ook op de goede plek.”
Nieuwe ideeën
Ook KVGO-voorzitter Cees Verweij benadrukte de band tussen de grafische industrie en de designwereld: “Van oudsher hebben we met elkaar te maken – er is nog nooit een boek verschenen zonder dat er over het ontwerp is nagedacht.”
Verweij toonde zich enthousiast over de samenwerking Swarte en noemde Print Pakt Live een “must see”. Hij riep ook grafici op naar Eindhoven te komen: “Die moeten hier zeker zijn om nieuwe ideeën op te doen.”
Negen dagen lang stond The Black Box op Strijp S, voor de gelegenheid officieus omgedoopt tot “Swarte Doos”, in het teken van papier, print, afwerking en verpakkingen. Print Pakt Live diende dit jaar als etalage en portal voor de grafische industrie. De expositie bevatte prijswinnend drukwerk en grafische hoogstandjes, in vitrines werden bijzondere en innovatieve voorbeelden op het gebied van afwerken en verpakkingen getoond. Er was veel belangstelling voor de ingelijste papiersoorten die de bezoekers mochten aanraken. Op die manier ontdekten ze de verschillende structuren die papier kan hebben.
Op de kaart
Grootste succes was de shop met gratis ansichtkaarten. Print Pakt had drukkers gevraagd om bijzondere ansichtkaarten te ontwerpen en te produceren om het DDW-publiek te inspireren.
Bezoekers mochten de kaarten daarbij ook nog eens gratis versturen op de stand. In totaal werden er minstens 10.000 kaarten weggegeven en ruim 1700 kaarten verstuurd. Die kaarten gingen de hele wereld over naar 42 landen van Australië tot China en Colombia.
Workshops
Meerdere keren per dag werden er tijdens Print Pakt Live workshops en presentaties gehouden over vormgeving, grafische technieken en de relatie tussen de creatieve en de grafische wereld.
Art director John Koning vertelde over het nieuwe ontwerp van dagblad Het Parool, dat is uitgeroepen tot mooiste krant ter wereld. Paulina de Nijs en Sander Nijens gingen in op het Kalenderboek van Stichting Print, waaraan 366 ontwerpers en een hele reeks van grafische bedrijven meewerkten.
Grafisch topspecialist Henk Gianotten ging uitgebreid in op de ontwikkelingen in de branche, waarbij hij de nadruk legde op het feit dat de opdrachtgever nu toch echt aan het stuur zit. Dankzij gestandaardiseerde werkwijzen en voorspelbare productiemethoden is disruptie in de grafische markt allang een feit.
Marco van der Krogt (drukkerij De Bink), Erwin Koerts (Aeroprint), Patrick Bakermans (binderij Hexspoor), Stefano van der Knaap (LenoirSchuring), Freek Kuin (Rob Stolk), Trudy Dorrepaal (Art Libro, Drukkerij Roelofs), Jaap Barreveld (Opmeer), Marco Zwaan (Zwaan Printmedia) Ruud Bosch (Wihabo), Ilse Schrauwers (Isontwerp), Bart Lauweart (Grafische Groep Matthys) wisten allen het publiek te inspireren met grafische producten.
De reeks workshops werd afgesloten met de papierclinic van Marchelma van Breugel, die strijkbout, föhn en andere attributen tevoorschijn haalde om samen met het publiek de eigenschappen van papier te ontdekken.
Verrast
Volgens Joost Swarte vervulde Print Pakt haar rol op Dutch Design Week op een fantastische manier. Studenten ontwikkelen volgens hem volop nieuwe ideeën, maar komen uiteindelijk toch tot de vraag hoe je ze gaat uitvoeren.
“Hier is te zien wat de grafische industrie aan technische kwaliteit kan creëren en hoe veelzijdig het grafisch vak is. Mensen zijn verrast over wat er met drukwerk allemaal kan.”
Special
Op papier verscheen een Special over alle activiteiten van Print Pakt. De Special is hier te downloaden.