De kosten zijn hoger, maar dat geldt ook voor de opbrengsten. ELMA, een internationale koepelorganisatie voor brievenbusreclame toonde aan dat investeringen in drukwerk een betere ROI opleveren dan bijvoorbeeld televisie- of internetreclame.
Het Doordrop Media congres in Amsterdam vorige week had iets weg van een internationale versie van Print Pakt. Vrijwel alle sprekers lieten onderzoekscijfers zien die de toegevoegde waarde van drukwerk in de communicatiemix keihard aantoonden. Eerder al becijferde NOM met zijn foldermonitor dat retailers met gedrukte folders beter af zijn, maar ook op Europees niveau blijkt die conclusie op te gaan.
Mark Davies, topman van ELMA, presenteerde een reeks grafieken waaruit duidelijk bleek dat de liefde voor drukwerk in de brievenbus in West-Europa – en met name in Nederland – nog lang niet is bekoeld. Er worden ongeveer twee keer zoveel folders gedrukt als er brievenbussen zijn.
Zijn landgenoot, de Brit Mike Colling van adviesbureau MC&C onderzocht wat reclamedrukwerk eigenlijk oplevert. De kosten per klant zijn weliswaar hoger dan televisiecommercials of reclame via het web, maar ze blijven langer trouw aan de winkel of het merk en ze leveren aanzienlijk meer geld op. De integratie van gedrukte campagnes met andere kanalen levert zelfs nog veel meer op.