Print leeft op in de zomer

De zomer blijkt, volgens onderzoek van Mediahuis en MediaTest, hét seizoen voor fysieke content. Puzzelboekjes, leesboeken en magazines worden in deze periode vaker gekocht dan in andere seizoenen.

“In het zomerseizoen schakelen Nederlanders massaal over naar een ander ritme, en dat zie je terug in hun mediagebruik.” Dat stellen Mediahuis en MediaTest vast op basis van onderzoek onder ruim duizend Nederlanders. Ze ontdekten duidelijke verschuivingen in nieuwsconsumptie, mediagebruik én de manier waarop mensen advertenties beleven.

Campagnebeeld van de Zomerlezen-actie 2025 (bron: Hebban)

Ruim 20% van de mensen blijkt in dit seizoen juist méér media te gebruiken dan normaal. “Er is simpelweg meer tijd, meer ruimte om rond te scrollen of eindelijk die stapel kranten en magazines door te nemen. Wat opvalt: het nieuws blijft een belangrijke rol spelen.”

Nieuwsconsumptie: anders, niet minder

“Nieuws wordt in de zomer vooral gevolgd via social media, nieuwsapps en televisie. Jongeren (18-29) gebruiken vaker sociale media als nieuwsbron, terwijl 50-plussers vooral op televisie vertrouwen.”

Print leeft op in de zomer

De zomer blijkt volgens het onderzoek hét seizoen voor fysieke content. “Puzzelboekjes (44%), leesboeken (38%) en magazines (35%) worden in deze periode vaker gekocht dan in andere seizoenen. Vooral vakantiegangers en ouders grijpen naar tastbare media. Ook de papieren krant blijft relevant, juist in deze maanden.”

En: “Advertenties krijgen in de zomer meer aandacht. Zo’n 70% zegt evenveel of meer aandacht te hebben voor reclame dan anders. Jongeren, stedelingen en hoogopgeleiden zeggen vaker dat advertenties in de zomer juist beter opvallen. Advertenties gericht op eten, drinken, reizen, zonnebrand en kleding scoren het hoogst.”

Lees meer over het onderzoek op de website van Mediahuis

Boeken Tijdschriften
Reageren is niet mogelijk.