Het gebruik van mobiele apparaten en sociale media voor toegang tot nieuwsartikelen blijft toenemen. Nieuw onderzoek laat echter zien dat het begrip van lange informatieve teksten door lezers – ongeacht de leeftijd – beter is op papier.
Het is volgens de Europese grafische brancheorganisatie Intergraf daarom “van vitaal belang dat we ervoor zorgen dat pers, tijdschriften en educatieve boeken in de toekomst in druk worden gepubliceerd.”
Een groep wetenschappers keek naar de impact die digitalisering heeft op leespraktijken door 54 studies met meer dan 170.000 deelnemers te analyseren. Ze ontdekten dat teksten in lange vorm beter worden begrepen bij het lezen op papier dan bij het lezen op schermen, vooral wanneer de lezer onder tijdsdruk staat.
In deze tijd van constante digitale afleiding, is het van vitaal belang dat we de bewezen voordelen van print behouden, stelt Intergraf, vooral als het gaat om de inhoud van kranten en tijdschriften die diepgaand lezen aanmoedigen: “Deze vorm van lezen is essentieel voor de Europese burgers om inzicht te krijgen in en zich een mening te vormen over de politieke, economische en sociale situatie van vandaag in de wereld”.
Oproep aan beleidsmakers
Intergraf roept beleidsmakers daarom op om niet alleen de aandacht te vestigen op de voordelen van digitale media voor informatieve teksten, en ervoor te zorgen dat beleid niet actief de voorkeur geeft aan digitale producten wanneer de voordelen van het lezen van afdrukken zo duidelijk zijn.
Intergraf en de raad van WAN-IFRA’s World Printers Forum roepen de Europese Commissie op tot:
* Erkenning van de bewezen voordelen van gedrukte pers, tijdschriften en educatieve boeken voor een beter begrip van het onderwerp en daarmee de ontwikkeling van kritisch denken;
* Afzien van een digitale aanpak op het gebied van onderwijs en pers;
* Bevordering van het gebruik van gedrukt materiaal op scholen en andere onderwijsomgevingen, tenzij er een bewezen leervoordeel van digitaal is;
* Ondersteuning van verder onafhankelijk onderzoek dat de effecten van digitalisering op begrijpend lezen en kritisch denkvermogen meet.