Met een smart printing product heeft het Nederlandse reclamebureau TBWA/Neboko afgelopen vrijdag een bronzen Leeuw gewonnen op het Cannes Lions Festival. Het gaat om de McDonald’s McTrax campagne, een placemat waarmee klanten als een DJ zelf muziek kunnen maken.
De reclamecampagne voor fastfoodketen McDonald’s is afgelopen mei in Nederland gestart en krijgt wereldwijd aandacht. Met de placemat kunnen jongeren spelen met geluiden. De toetsen op de papieren placemat worden via geleide inkten en bluetooth aan een smartphone gelinkt en via een app kan muziek worden gemaakt. Op de placemat is een schema geprint met 26 aanraakpunten die via geprinte, geleide inkten aan de achterkant verbonden zijn met een bluetooth controller. Als je op je smartphone de bijbehorende app downloadt, kan bluetooth daarmee verbinding maken en 26 verschillende geluidseffecten laten horen. Daarbij fungeert de smartphone als midi controller en speaker.
De McTrax campagne is een pakkend voorbeeld van een reclameconcept dat zijn voordeel doet met een van de vele mogelijke interacties tussen online en print.
Reacties
Henk Gianotten
Boeiend voorbeeld van een succesvolle verbinding tussen oude en nieuwe media. Moedig van Mc Donald om zo’n innovatief product te gebruiken om de jonge klanten te bereiken. Verdiend gewonnen, vind ik.