Post-it, het bekende gele kleefbriefje, gaat digitaal. Daarmee hoopt maker 3M een jonge generatie internetgebruikers aan zich te binden. Maar de concurrentie op het gebied van notitie-apps is moordend.
Post-it brengt naar schatting jaarlijks 1 miljard dollar in het laatje van 3M. Daarmee zijn de gele briefjes goed voor ongeveer een kwart van de omzet van de consumentendivisie, waar Post-it onder valt.
Maar de klad zit erin. De opbrengsten van de consumententak groeien sinds 2010 steeds minder hard, blijkt uit het jaarverslag van vorig jaar (pdf). Of dat te wijten is aan de dalende populariteit van Post-its is onbekend, omdat 3M de verkopen van de kleefbriefjes niet apart vermeldt. Feit is wel dat notitieblokken kampen met digitale concurrentie door de opkomst van smartphones en tablets.
Dat ziet 3M-topman Michael Vale ook, dus zet hij in op digitale vernieuwing. Daarmee wil hij Post-it relevant houden voor de nieuwe generatie die rond de eeuwwisseling is geboren en binnenkort de arbeidsmarkt op gaat, zei Vale december vorig jaar tijdens een bijeenkomst voor investeerders.