“De brievenbus is een kanaal dat altijd aandacht van de ontvanger krijgt. Juist nu laten we zien dat post relevant is en een waardevolle toevoeging op de talloze digitale kanalen.” Dat stelt Marieke Schoon, marketingmanager Post bij PostNL, in een interview met brancheorgansiatie DDMA. “Organisaties vanuit alle sectoren kunnen post uitstekend gebruiken om hun klanten, werknemers of leden een hart onder de riem te steken.”
In het interview met DDMA (Data Driven Marketing Association) geeft Schoon ook diverse voorbeelden van bedrijven die juist nu direct mail inzetten, zoals thuisbezorgdiensten, banken en ook seniorenorganisaties.
Het is voor haar marketingafdeling bij PostNL op dit moment een uitdaging om bedrijven en organisaties in te laten zien dat je direct mail ook zonder commercieel belang kunt inzetten: “Nu iedereen thuiszit, zien we dat het leesbereik stijgt en er echt aandacht voor je boodschap is. Een tweede uitdaging is dat we ons nu heel erg op het heden focussen, op activiteiten rondom corona. Het gevaar dreigt dat je je als marketingafdeling vergeet voor te bereiden op de periode dat deze crisis voorbij is.”
Record aantal kaarten verstuurd
Schoon vertelt dat ook consumenten deze periode massaal aangrijpen om hun medemens een kaartje te sturen. Begin april was er zelfs sprake van een record aantal verstuurde kaarten: “Aantallen die we normaal gesproken niet eens met kerst halen. Dit bevestigt alleen maar dat post écht relevant is.”
Lees het hele interview op de website van DDMA