De omzetcijfers van buitenreclame (OOH) in Nederland laten in het derde kwartaal van dit jaar een plus zien van 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee komt het totale OOH-budget uit op netto bijna 74 miljoen euro, aldus branchevereniging Outreach.
Van die kwartaalomzet ging 57% naar ‘digitale buitenreclame’ en 43% naar ‘traditioneel’. “Beide segmenten namen toe in omzet, waarbij traditioneel met +6% iets meer stijgt dan digitaal (+4%). Het aantal schermen en objecten steeg met 1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, de omzet per scherm/object groeide met 4%”, berekent Outreach.
“De groei in het derde kwartaal van 2025 ligt boven de +3% over de eerste helft van 2025. De optelling van de drie kwartalen geeft een omzet van 216 miljoen euro. Dat is 4% meer dezelfde periode in 2024. De eerste drie kwartalen zijn in de regel goed voor 67% van de jaaromzet. Voor 2025 zou dit een omzet van 321 miljoen betekenen oftewel een groei van 6%.”

Outreach directeur Sita Bakker ziet een duidelijke ontwikkeling: “Momenteel is zo’n 15% van de buitenreclame objecten digitaal – daar ligt dus volop potentie. Dankzij de grote variatie in objecten en locaties kunnen adverteerders met buitenreclame alle kanten op, van massabereik tot het gericht aanspreken van specifieke doelgroepen, zoals jongeren. In deze gefragmenteerde mediatijd is dat een uniek voordeel. Bovendien kunnen adverteerders met programmatic hun campagnes real time aanpassen aan tijd, locatie en context, wat de relevantie nog meer vergroot.”