Dit jaar voert de politie een nieuw communicatieoffensief rond onopgeloste misdaadzaken. De jaarlijkse coldcasekalender wordt vervangen door maatwerk-campagnes, zoals nu in Groningen met abriposters.
Op bijna honderd abri-locaties in de stad Groningen vraagt de politie sinds half januari om tips in het onderzoek naar een 24 jaar oude moordzaak. Ook krijgt de cold case aandacht in de lokale en nationale sociale mediakanalen van de politie. Het communicatieoffensief is het eerste in de nieuwe landelijke aanpak van cold cases, met als motto ‘Het is nooit te laat om te praten!’. Gedurende het jaar zal de politie voor verschillende cold cases vanuit het hele land op grote schaal aandacht vragen.
Maatwerk in communicatie
Volgens deze nieuwe strategie zullen minder zaken de revue passeren dan de 52 die jaarlijks op de coldcasekalender verschenen. “Maar voor de geselecteerde zaken wordt gekeken naar de meest geschikte doelgroepen en kanalen, maatwerk dus”, verklaart de politie de nieuwe aanpak.
“We kijken per zaak wie en waar we om tips willen vragen en welke kanalen daar het beste bij passen. Is dat een podcast, een bericht op sociale media dat alleen bewoners van een specifieke wijk zien, of juist aandacht in de landelijke media? Welk communicatiemiddel we inzetten, wordt bepaald door de zaak.”