Pentawards wil inspireren met bekroond verpakkingsontwerp

Begin september zijn in Londen de jaarlijkse Pentawards uitgereikt aan ’s werelds beste en meest innovatieve verpakkingsontwerpers. Ook diverse Nederlandse ontwerpen vielen in de prijzen.

In totaal werden 21 inzendingen van Nederlandse bodem bekroond met goud, zilver of brons, telde vakblad Adformatie: “Goud was er voor VBAT met het design voor Heineken. Verder mochten ook Millford (voor Albert Heijn) en Studio Kluif (voor Southbank Watson Outfitter) een gouden Pentaward in ontvangst nemen.”

 

VBAT: Heineken

 

Millford: Albert Heijn

 

Studio Kluif: Southbank Watson Outfitter

 

De Pentawards worden sinds 2007 jaarlijks uitgereikt, elk jaar op een andere locatie. In twaalf jaar tijd ontving de organisatie meer dan 16.000 inzendingen uit 64 landen van over de hele wereld. Een international jury buigt zich over verpakkingsontwerpen in een groot aantal (sub)categorieën, waaronder ‘dranken’, ‘voeding’ en ‘luxe artikelen’. De hoogste onderscheiding ging dit jaar naar Microsoft: de verpakking voor haar Xbox Adaptive Controller won de ‘diamanten’ Pentaward.

Verpakkingen

Reacties

  1. Henk Gianotten

    Het is leuk om het werk van de winnaars van de Pentawards op een aparte site te zien. Jullie verwijzen daar ook naar. Als ik de site bezoek om dat schoons in detail te zien slaat de schrik mij om het hart. Een waardeloze opmaak met een belabberde typografie. De site is blijkbaar niet goed getest want bij controle op de W3C (WCAG 2.0 level AA) blijkt dat er 47 harde fouten zijn in letterkeuze, kleurcontrast, verwijzing e.d. Daarnaast zijn er in dit beperkte aantal pagina’s nog eens 225 mogelijke fouten die afhankelijk zijn van o.a. het uitvoermedium. Als je andere organisaties de maat wilt nemen moet je – volgens mij – op z’n minst er voor zorgen dat de technische zaken van je communicatie een beetje kloppen.

Plaats een reactie