Papierindustrie bepleit positieve beeldvorming

De Two Sides-organisatie blijft onvermoeibaar misverstanden over papier rechtzetten. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat consumenten de milieuprestaties van de papierindustrie nog altijd flink onderschatten.

Maar liefst 64 procent van de Europese consumenten meent bijvoorbeeld dat het bosoppervlak in Europa afneemt. Terwijl er in werkelijkheid elke dag juist een oppervlakte ter grootte van zo’n 1.500 voetbalvelden bij komt, steltTwo Sides.

De Two Sides-organisatie, die mede namens de grafische industrie de duurzame voordelen van papier promoot, onderzocht eerder dit jaar de publieke perceptie rond papier. Ook over recycling bestaat een verkeerd beeld: slechts 16 procent denkt dat het hergebruik boven de 60 procent ligt. “Terwijl inmiddels 72 procent van papier wordt gerecycled. En bij papieren verpakkingen zelfs 84 procent.”

In het eerste halfjaar van 2021 schreef Two Sides in Europa 150 bedrijven aan vanwege greenwashing. Het gaat dan meestal om valse milieu-argumenten die bedrijven aanvoeren om bijvoorbeeld papieren brieven of formulieren te vervangen door digitale alternatieven. Van de 150 bedrijven hebben er al 50 hun boodschap aangepast.

Met de eigen ‘Love Paper’-campagne informeert de organisatie het publiek over de positieve aspecten van papier.

Plaats een reactie